X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Wetenschap" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Verkrijgbaarheid biodiesel.

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+1
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Bellafab Bellafab Auteur op infoyo sinds
15 September 2009


Bekijk het profiel van Bellafab
Datum: 17-09-2009
Auteur: Bellafab
Brandstoffen uit gewassen als koolzaad, zonnebloemen en suikerriet kunnen binnen 15 tot 20 jaar een kwart van de brandstofmarkt inpalmen. Dat voorspelt de Voedsel- en Landbouworganisatie van de VN (FAO). De hoge olieprijzen maken biobrandstoffen steeds competitiever.


De verkrijgbaarheid van biodiesel neemt toe. Duitsland, Frankrijk, Spanje en Zweden zijn de landen die de biobrandstof stimuleren door accijnsvrijstellingen. De verkrijgbaarheid en de prijs van de biobrandstoffen is volledig afhankelijk van de overheden van de diverse landen. In Duitsland reden in het jaar 2000, 210.000 auto's op pure biodiesel. Tanken is geen probleem: 1.600 pompstations met biodiesel staan over het land verspreid. In Frankrijk zijn vooral auto's populair die op een mengsel rijden van biodiesel met fossiele diesel. In Wenen rijden sinds eind 1996 twee vuilniswagens, en takelwagen en een autobus op koolzaad (RME). In Graz (Oostenrijk) wil men in 2005 alle 140 bussen geschikt maken voor het gebruik van biodiesel. In Nederland lopen enkele experimenten met biodiesel. In de Verenigde Staten rijden al meer dan 400 wagenparken op biodiesel en er zijn meer dan 1.000 distributeurs. In een groot aantal automerken kan zonder enige aanpassing biodiesel worden gebruikt, dit zijn voornamelijk Mercedes en Volkswagen.

Volgens Alexander MŁller, leider van de Afdeling Duurzame Ontwikkeling van de FAO, is de ďomschakelingĒ al is begonnen. Voorlopig doen biobrandstoffen het vooral goed in landen waar de regering met stimulerende maatregelen over de brug komt. De Unie voor de Promotie van Olie- en ProteÔnenhoudende Planten (UFOP) schat dat Duitsland dit jaar 2,5 miljoen ton biodiesel zal produceren - meer de helft van het Europese totaal. Duitsers die met groene diesel rijden, konden vorig jaar al in 1700 tankstations terecht.

De Lage Landen hebben de achtervolging ingezet. BelgiŽ schafte begin deze maand de accijnzen op biodiesel op basis van koolzaadolie af. Nederland heeft ook geld vrijgemaakt voor accijnsverlagingen. Beide landen dreigden de Europese doelstelling te missen om tegen 2010 voor 5,75 % van het totale brandstofverbruik biobrandstoffen in te zetten. De overheidssteun heeft het vertrouwen van de investeerders vergroot. In de buurt van Rotterdam bouwen het Zwitserse Biopetrol en het Nederlandse Vopak in 2007 een biodieselfabriek die 400.000 liter per jaar moet aankunnen.

De Europese Unie is momenteel de grootste producent van biodiesel ter wereld, en de beleidsmakers in Brussel willen verder gaan op die ingeslagen weg. Ze denken daarbij niet alleen aan het milieu. Als er geen alternatieven komen voor aardolieproducten, zal Europa volgens de Europese Commissie tegen 2030 voor 70 % afhankelijk zijn van import van aardolie voor haar energievoorziening.

De FAO denkt dat de stijgende vraag naar grondstoffen voor biobrandstoffen als suikerriet, soja, koolzaad en zonnebloempitten de ontwikkeling van verarmde plattelandsgebieden een nieuwe impuls kan geven.

BraziliŽ test dat al jaren op grote schaal uit. Dankzij massale staatssteun werd uit ethanol op basis van suikerriet er een geduchte concurrent voor benzine. 1,5 miljoen Braziliaanse boeren verbouwen suikerriet voor de productie van ethanol. Het programma kwam in moeilijkheden toen de regering de subsidies terugschroefde, maar toch rijden nog een miljoen Braziliaanse auto's op ethanol. Nieuwe technologieŽn vergroten de marktkansen van de biobrandstof. Sinds drie jaar worden er in BraziliŽ wagens verkocht met een motor die zowel ethanol als benzine of elk mengsel van die twee brandstoffen slikt.

Niet alle effecten zijn positief. In het noorden van BraziliŽ moesten veel bossen wijken voor suikerrietplantages. De FAO waarschuwt ook dat landen moeten vermijden dat de productie van biobrandstoffen ten koste gaat van de voedselproductie, of alleen ten goede komt aan industriŽle landbouwbedrijven.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl