X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Wetenschap" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


De rol van ondernemingen, consumenten en de staat op

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Bellafab Bellafab Auteur op infoyo sinds
15 September 2009


Bekijk het profiel van Bellafab
Datum: 25-09-2009
Auteur: Bellafab
Drie grote invloeden op het alloceren van hulpmiddelen: ondernemingen, consumenten en de staat. Deze interrageren via markten (= een manier/opzet om kopers en verkopers tezamen te brengen).

1. Onderneming:

• centrale ingesteldheid is het produceren van goederen met winst.
• gebruiken economie voor: het begrijpen van beslissingen van een onderneming, het maken van beslissingen.
• ondervinden twee grote restricties: competitie met andere ondernemingen, en de eventueel ontwijkende/ontduikende vraag van consumenten.

2. Consumenten:

• Consumenten soevereiniteit: een individuele consument heeft uiterste controle over wat markten produceren. In de notie dat veel consumenten samen, met eenzelfde visie, een grote invloed vormen op wat geconsumeerd wordt (en bijgevolg welke goederen niet gewild zijn). Geen onderneming gaat produkten maken, die niet aan de man te brengen zijn.
• Geven de onderneming reden tot het verfijnen van een produkt of de kwaliteit van het produkt te verbeteren.
• Economie is hier belangrijk omdat ze het leiden van de markt door consumenten, verstaat.

3. De staat:

Markten worden onder andere gekarakteriseerd door de invloed van de staat. Een vrije markt heeft geen of zo goed als geen invloed van de staat.
Twee brede vormen kunnen onderscheiden worden op de markten:
• De staat produceert zelf directe goederen of diensten (samen met of zonder privé ondernemingen).
• Het reguleren van markten in een richting: Door subsidies kan produktie gestimuleerd worden, echter ook het omgekeerde is mogelijk (produktie minder aantrekkelijk maken).
  •    gemixte economie: Een economie waarin een rol is weggelegd voor de staat bij het toewijzen van hulpmiddelen (bv: beschermd, geconditioneerd, gereguleerd door de staat).
  •    centraal geplande economie: Het toewijzen van hulpmiddelen is volledig geregeld door de staat.
  •    economie in overgang: toewijzen van hulpmiddelen van de staat wordt minder, ten gunste van de privé ondernemingen en de consumenten.
  •    De staat kan een discrete invloed uitoefenen op de markt: het tegengaan van ontstaan van monopolies.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl