X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Wetenschap" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Wat als mensen zich anders gedragen dan door de economische theorie wordt voorspeld

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Cees Cees Auteur op infoyo sinds
20 Augustus 2008


Bekijk het profiel van Cees
Datum: 08-09-2008
Auteur: Cees
We zitten nu al meer dan een jaar in de kredietcrisis, waarvan de effecten wereldwijd merkbaar zijn. De huizenmarkt heeft opnieuw een hele generatie gedupeerd en de prijzen van olie en voedsel breken meer records dan de Olympische Spelen. Waarom overkomt dit ons? Een tipje van de sluier wordt opgelicht door het citaat ďWe hechten meer waarde aan de zaken die we hebben dan die, welke we niet hebben, zelfs indien ze exact gelijk zijnĒ.

Achtergrond

De econoom Pete Lunn van het Economic and Social Research Institute in Dublin, Ierland, legt in New Scientist (30 augustus 2008) uit hoe deze vraag kan worden beantwoord vanuit een perspectief dat ver staat van de droge economische theorieŽn. Het antwoord van bovenstaande vraag zoeken in een leerboek over economie is pure tijdverspilling. Het duiken in deze taaie leerstof van vergelijkingen en diagrammen leidt tot de conclusie dat aan studenten economie nog steeds wordt geleerd uit te gaan van de onbetwiste aanname dat mensen en bedrijven rationele, egoÔstische en onafhankelijke economische instrumenten zijn. Zowel de orthodoxe als de neoklassieke economie ontleent hieraan zijn bestaansrecht. Er komt echter steeds meer wetenschappelijk bewijs dat deze economische basisbeginselen doet wankelen. Het combineren van technieken uit de experimentele psychologie met economisch veldwerk heeft herhaaldelijk aangetoond dat de economische instincten van mensen sterk verschillen van de klassieke economische theorieŽn. Honderden empirische studies hebben namelijk onderschreven dat het economische gedrag dat mensen vertonen zich niet laat schikken naar wat economen als redelijk beschouwen. Als voorbeeld kunnen experimenten worden genoemd waarmee is aangetoond dat we meer waarde hechten aan zaken die we hebben dan aan zaken die we niet hebben, zelfs indien het dezelfde zaak betreft. We hebben er, met andere woorden, een hekel aan om afstand van dingen te doen en deze hekel wordt weerspiegeld in de prijzen die we bereid zijn te betalen en te accepteren. Deze afkeer zorgt er voor dat mensen niet bereid zijn om hun huizen te verkopen als de prijzen dalen, beÔnvloed beleggingsportefeuilles van effectenhandelaren en verklaart waarom consumenten zo sterk reageren op prijsstijgingen en veel minder op even grote prijsdalingen. Er is ook overtuigend veel bewijs dat de wil om samen te werken voor wederzijds voordeel het wint van egoÔsme. Denk maar eens in: Ik geef je 10 Euro met de volgende opties. Houd al het geld zelf of geef een deel aan een vreemde. Het deel dat je weggeeft, verdrievoudig ik, voordat de vreemdeling de mogelijkheid wordt geboden om een deel van het totaalbedrag terug te geven of om eenvoudig weg te lopen. Hoeveel van je gekregen 10 Euro zou je dan weer weggeven? Of als je in de schoenen van de vreemdeling stond en iemand gaf je de volledige 10 Euro, die ik zou verdrievoudigen, welk deel van de 30 Euro zou je teruggeven? Dit is het ďvertrouwensspelĒ. Indien mensen egoÔstisch zouden zijn, zou er helemaal geen geld van eigenaar wisselen. Maar als dit spel in het Ďechtí wordt gespeeld, zullen de meeste mensen een deel aan een vreemde geven en zal hun vertrouwen meestal worden beloond met een teruggave die de gift ruimschoots compenseert. In de werkelijkheid van de markteconomie leidt een dergelijke onbaatzuchtigheid tot duurzame relaties tussen bedrijven en consumenten, tot hecht teamwork in organisaties. Bovendien verklaart het waarom we fooien geven aan de bediening van een gelegenheid waar we nooit meer zullen terugkomen. We zouden ons hier egoÔstisch niets van aan hoeven trekken, maar we gaan er allemaal op vooruit doordat we dat wel doen. Het economisch gedrag van mensen is ook niet onafhankelijk. Het waardeoordeel van een persoon beÔnvloedt dat van anderen, of het nu willekeurige consumenten of professionele effectenhandelaren zijn. De oorsprong van de kredietcrisis is hier een uitstekend voorbeeld voor. De financiers die de hypotheekmarkt ontwikkelden tot wat hij nu is, gebruikten technieken om risicoís te minimaliseren met toepassing van riskante rekenmethoden. Vermeend deskundige handelaren bevatten het niet allemaal en handelden in de geest van het principe dat als zulke slimme mensen deze activa waardevol achtten, ze het ook wel moesten zijn. Het wetenschappelijke bewijs leert ons dus dat mensen geen redelijke, egoÔstische en onafhankelijke economische instrumenten zijn. Waardoor zouden deze kernbegrippen uit de neoklassieke economie kunnen worden vervangen? Hoewel het antwoord nog niet echt kan worden gegeven, begint zich het beeld af te tekenen van een economische theorie die beter overeen komt met het gedrag van mensen. De evolutiepsychologie zou enig licht kunnen werpen op het probleem. Mensen handelen al zo lang in goederen en diensten dat de evolutie er zeker wat toe doet. De cruciale gedachtesprong is om je niet alleen af te vragen hoe mensen zich gedragen, maar ook waarom ze dat zo doen. Vaak is lastig gedrag in het bijzonder opvallend zodra mensen aan onzekerheden bloot staan. Zou dit gedrag kunnen worden uitgelegd als een aanpassing aan de onzekerheid die gepaard gaat met het ruilen van goederen?

Conclusie

Hoe onzekerder we zijn over de waarde van goederen die we verhandelen, hoe redelijker het schijnbaar wordt om wat we al hebben hoger in te schatten; bekendheid maakt ons zekerder en bewuster van zijn waarde. Het om moeten gaan met onzekere handelsgoederen leidt tot onbaatzuchtige wederzijdse samenwerking, omdat we Ďwetení dat dit meer opbrengt voor genereuze, sociaal voelende economische wezens. In ieder geval meer dan de kortzichtige benadering van een egoÔstisch iemand.

Referenties

New Scientist, 30 augustus 2008
http://www.amazon.co.uk/Basic-Instincts-Human-Nature-Economics/dp/0462099202

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2018 - Infoyo.nl