X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Wetenschap" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


De verkeerstoren en air traffic control

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+3
  Goed artikel ( +4 )
  Slecht artikel ( -1 )
RSS van Changy Changy Auteur op infoyo sinds
20 Oktober 2008


Bekijk het profiel van Changy
Datum: 03-12-2008
Auteur: Changy
Met zoveel vliegtuigen in de lucht op dezelfde tijd, is er een een overkoepelend orgaan nodig om de veiligheid te handhaven. Een systeem dat er voor zorgt dat elk vliegtuig veilig kan opstijgen en landen, maar ook zonder problemen zijn route kan vliegen.

De eerste ontwikkelingen

Het eerste systeem om vluchtverkeer te reguleren en controleren dateert uit de jaren twintig en werd opgezet op een Londenís vliegveld. Piloten kregen met vlaggen aanwijzigingen waar ze met hun toestel naar toe moesten. Ook in de moderne tijd worden er aan de grond nog steeds vlaggen gebruikt.

De eerste regelgeving omtrent vliegveiligheid werd ook in de jaren twintig op papier gezet. Het was in 1926 dat de 'Air Commence Act'  in de Verenigde Staten werd vastgelegd in de wet.

Air Traffic Control ATC

De systemen die tegenwoordig gebruikt worden zijn natuurlijk veel geavanceerder geworden, maar de achterliggende gedachte is hetzelfde: er voor zorgen dat alle vliegtuigen genoeg ruimte om zich heen hebben en niet met elkaar in botsing komen.
Hierbij moet je in ogenschouw nemen dat er 5 factoren zijn, namelijk de hoogte waarop een vliegtuig vliegt, de breedtegraad en de lengtegraad waar het toestel zich bevindt en de snelheid en richting waarin het vliegtuig vliegt.

Het luchtruim in stukjes

Elk vliegveld ter wereld heeft een stukje luchtruim waarin ze de vliegtuigen volgen en controleren. Zodra een vlucht dat stukje luchtruim binnenvliegt wordt er contact gemaakt met de verkeerstoren. Dit gaat meestal geheel automatisch door een signaal dat wordt uitgezonden.

Op een vlucht van A naar B vliegt een toestel door verschillende stukjes luchtruim en wordt dus van de ene verkeerstoren overgedragen aan de volgende. Nou zijn er nog steeds stukjes die niet bij een verkeerstoren horen, maar wereldwijd zijn er overkoepelende systemen die in principe alle vluchten kunnen traceren en volgen.

Een vlucht volgen

Door alle systemen en beschikbare informatie is het mogenlijk om thuis via het internet een vlucht te volgen. Op de website van o.a. Flightstats kunt u makkelijk een gratis login aanvragen. Na invullen van de vluchtgegevens krijgt u dan beschikking over alle details van de vlucht, zoals toestel specificaties, exacte vertrektijd, verwachte aankomsttijd, weerscondities op de route, hoogte en snelheid van het vliegtuig en de positie. In realtime is het mogelijk om de vlucht op de kaart te volgen.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl