X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Wetenschap" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Ontwikkeling van het vliegtuig in vogelvlucht

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+2
  Goed artikel ( +4 )
  Slecht artikel ( -2 )
RSS van Berto Berto Auteur op infoyo sinds
18 November 2009


Bekijk het profiel van Berto
Datum: 16-02-2011
Auteur: Berto
Al decennia lang heeft de mens geprobeerd het luchtruim te veroveren. Er zijn heel veel doden en gewonden gevallen bij diverse pogingen. Eerst werden de vleugels nagebootst van een vogel. Toen probeerde men het uit met zweefvliegtuigen en uiteindelijk lukt het de gebroeders Wright in 1903 om de eerste gemotoriseerde vlucht te maken met een vliegtuig. Hier volgt in vogelvlucht de ontwikkeling van het vlliegtuig tot anno nu.

Het vliegtuig is continu in ontwikkeling

Het vliegtuig is continu in ontwikkeling De Islamitische wetenschapper Abbas ibn Fimas bouwde in het jaar 875 na Christus vleugels van veren en was en kon zo 10 minuten lang blijven zweven in de lucht.
Leonardo Da Vinci maakte in de 15e eeuw al tekeningen en schetsen van vliegtuigen en probeerde ze ook wel in het echt te maken maar dat lukte niet.
In 1670 publiceerde de Italiaanse jezuïet Francesco de Lana-Terzi een boek waarin hij graag een luchtschip wilde maken wat lichter was dan de lucht. Hij wilde aan een zeilschip vacuüm bollen bevestigen maar dit idee slaagde jammerlijk genoeg niet.
In 1783 werd de eerste ballonvlucht gemaakt met een heteluchtballon. De uitvinders waren de gebroeders Montgolfier. Deze ballon werd de Montgolfière genoemd.
Otto Linienthal vloog voor het eerst in een zweefvliegtuig in 1894 al waren er heel veel mislukte experimenten aan voorafgegaan. Verder dan 200 meter kwam hij echter niet en echt veilig was het ook niet. Uiteindelijk kwam hij zelf ook om. Toen begreep men echter wel dat er iets anders nodig moest zijn om verder te kunnen komen.
In het jaar 1900 vloog de eerste Zeppelin door de lucht. Ferdinant Graf de Zeppelin was de bouwer ervan. De Zeppelin leek wel een grote sigaar gevuld met gas en hing in de lucht aan een lang touw.
In 1903 was het eindelijk zover. De Gebroeders Wright lukte het om de eerste gemotoriseerde en gecontroleerde vlucht te maken met een vliegtuig al kwamen ze uiteindelijk maar 800 meter ver. Op 13 setember 1906 werd de eerste gemotoriseerde en gecontroleerde vlucht boven Europa gemaakt door de Braziliaan Alberto Santos-Dumont.
In 1909 werd voor de eerste keer over het kanaal gevlogen door de Fransman Louis Blériot.
De Amerikaan Charles Lindbergh vloog in 1927 voor de eerste keer solo en non-stop over de Atlantische Oceaan.
De eerste experimentele helikopter vloog al in 1907 maar de eerste echt bruikbare helikopter vloog pas in 1936. Dit was de Focke FA-61.
Vanaf 1910 kwam er meer geld vrij voor de ontwikkeling van vliegtuigen mede door oorlogen. Tot die tijd moesten de uitvinders het doen met eigen geld.
In 1919 werd de KLM opgericht door Albert Plesman en toen begon de burgerluchtvaart in Nederland. Nederland had en heeft nog steeds een voorname rol in de luchtvaart. Eerst kwam de Fokker F2 en in 1927 kwam de toen moderne Fokker F-12.
De vliegtuigen werden steeds groter, en konden meer tillen en werden steeds beter maar sneller ging absoluut niet meer. Dat veranderde toen in de Tweede Wereldoorlog de straalmotor werd ontwikkeld. In 1944 kwamen de eerste militaire straalvliegtuigen. De snelheid van de vliegtuigen gingen toen fors omhoog van eerst 500 tot 600 kilometer per uur naar wel bijna 3000 kilometer per uur.
Op 9 januari 1951 vloog het eerste straalvliegtuig wat bedoeld was voor het vervoer van personen. Dit was de Haviland Cornet. De eerste lijnvlucht werd door BOAC uitgevoerd op 2 mei 1952.
In 1960 kreeg de KLM zijn eerste straalvliegtuig en wel de Douglas DC-8. Hiermee duurde Amsterdam- New York nog maar 7 uren vliegen. Er zijn veel types passagiervliegtuigen sinds die tijd gekomen en gegaan. De vliegtuigen worden steeds zuiniger, milieuvriendelijker en stiller. Met de nieuwe Airbus A330-200 en de Boeing 777-200ER voldoet men ruimschoots aan deze verwachtingen. Het comfort en gemak van de passagier zal ook steeds beter worden.  
Tot 2003 vloog het supersonische passagiersvliegtuig de Concorde vanuit Parijs en Londen naar New York. Dit was en is nog steeds het snelste passagiersvliegtuig ter wereld. De vlucht duurde maar 3 uur. De Concorde vliegt helaas niet meer want er zijn enkele ongelukken gebeurd waarbij men het niet meer vertrouwd achtte om hiermee door te vliegen. Jammer, want het is een prachtig indrukwekkend toestel.
De B-2 Spirit is een Amerikaanse bommenwerper en is een uitstekend voorbeeld van het steeds moderner worden van de vliegtuigen. Sinds begin jaren 90 wordt dit vliegtuig geproduceerd en het is door zijn unieke vorm en radarabsorberende verf nagenoeg onzichtbaar op de radar. Deze vliegtuigen kostten meer dan 2 miljard Euro per stuk maar hebben bij enkele oorlogen al bewezen de vijand makkelijk te kunnen verslaan dankzij de vele technische hoogstandjes zoals satellietgeleide JDAM bommen.
Vliegtuigen worden steeds milieuvriendelijker maar om dat in de toekomst nog verder uit te kunnen bouwen zullen de vliegtuigen op termijn van vorm gaan veranderen zegt TU-Delft. Op deze manier kunnen nog tientallen procenten op het brandstofverbruik worden bespaard. Een idee zal kunnen zijn dat er in de toekomst vliegtuigen zullen vliegen waarbij de romp in de vleugel is ingebouwd. De ramen komen wellicht aan de voorkant te zitten en de horizon wordt op de wanden van de cabine geprojecteerd volgens het prototype van TU-Delft. Dit is echter nog toekomstmuziek en zal tot zeker 2040 op zich laten wachten. Nederland produceert zelf geen vliegtuigen meer maar loopt nog steeds voorop op de wereld waar het gaat om kennis van vliegtuigtechnologie.

Reacties op dit artikel
Patrick wesselo, 2012-02-10
( 0 )

He jongens echt een topsite.
hele leuke foto van je Berto ik hoop je vaker te zien op de site.
Ga zo door en dan hebben jullie een nieuwe vaste fan.
Yofo, 2012-12-29
( 0 )

Je moeder, 2014-04-07
( 0 )

Je moeder, 2014-04-07
( +1 )

Je moeder, 2014-04-07
( -1 )

Je moeder, 2014-04-07
( +1 )

Je moeder, 2014-04-07
( -1 )

Je moeder, 2014-04-07
( +1 )

Je moeder, 2014-04-07
( -1 )

Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl