X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Wetenschap" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Vulkaan uitbarstingen en de gevolgen.

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( -1 )
RSS van Taxmaster Taxmaster Auteur op infoyo sinds
28 November 2009


Bekijk het profiel van Taxmaster
Datum: 10-05-2010
Auteur: Taxmaster
De recente uitbarstingen van de onder de gletsjer EyjafjallajŲkull in IJsland hebben grote gevolgen gehad voor de luchtvaart.Momenteel roert en rommelt de vulkaan wederom en is het vliegverkeer in o.a. Schotland en Ierland weer lamgelegd.Wat is er nu zo gevaarlijk aan deze vulkaanerupties en de daarbij behorende stof en aswolken ?

De vulkanen en luchtvaart geschiedenis.


Overal ter wereld zijn vulkanen te vinden.
De bekendste zijn de Etna en de Vesuvius in Italie, Mount St. Helens in de Caribean en de Krakatau. 

Huidige vulkanen actief en de grootste concentratie vulkanen in Indonesie.

IndonesiŽ telt honderden vulkanen, de een nog indrukwekkender dan de andere.
Bijvoorbeeld de populaire Gunung Bromo in het oosten van Java.
De aanblik van de rokende vulkaan, omringd door bergen en stoffige vlakten, doet denken aan een maanlandschap.
Dit wordt nog eens versterkt doordat je op de weg ernaartoe juist door een groen, vruchtbaar landschap bent gereden.
Vulkanen staan erom bekend dat er veel fossiele brandstoffen te vinden zijn en de grond rondom een vulkaan uiterst vruchtbaar kan zijn.
Maar iedereen die op minder dan tien kilometer afstand van een vulkaan is in gevaar wanneer die uit zou barsten.
Toch nemen veel IndonesiŽrs het risico, aangetrokken door de belofte van een goede oogst.

Legendarische vlucht van British Airways 747.

Op 24 juni 1982 vloog een British Airways Boeing 747 een aswolk binnen afkomstig van de Galunggung vulkaan in Indonesie.
Op 11 kilometer ! hoogte kwam de aswolk het vliegtuig binnen en kort daarop vielen alle 4 motoren uit.
Op de vleugels was het St. Elmo's fire te zien.
St. Elmo's fire is een elektrische weers verschijnsel waarbij lichtgevende plasma wordt gecreŽerd door  ontlading afkomstig van een geaard object in sfeervol elektrisch veld zoals die worden gegenereerd door onweer of bij onweer gemaakt door een vulkanische explosie.

Op de radar had bemanning van British Airways niets gezien.
De radar herkent as en stofwolken van een vulkaan niet als een stormfront of bewolking.
De bemanning wist niet wat ze overkwam en trachtte uit alle macht de motoren weer aan de gang te krijgen.
De luchtdruk in de cabine en het toestel was weggevallen en iedereen was aangewezen op de zuurstofkapjes.
Alhoewel de benarde situatie 16 minuten duurde was de zuurstof al zeer snel op.

De gezagvoerder had op een gegeven moment de motoren weer aan de praat gekregen en vroeg aan de verkeersleiding van Jakarta om met grote spoed te landen op de luchthaven van Jakarta.
Het verzoek werd uiteraard ingewilligd.
Direct daarop vielen alle 4 motoren weer helemaal uit en wederom was het St. Elmo's fire bij de vleugels te zien.
De bemanning in de cockpit kon niet meer door de voorruit van het toestel kijken en schakelde de ruitenwissers aan.
Dat mocht niet baten.
Na een aantal minuten kreeg de gezagvoerder 3 motoren weer werkend tot zijn beschikking en besloten werd om de landing naar Jakarta Airport in te zetten.
Toen voltrok zich een drama; de begeleiding op de luchthaven om vliegtuigen in de blind te laten landen werkte niet en de piloten moesten eigenlijk op de blind landen.
20 minuten nadat de eerste keer de motoren uitvielen, zette de bemanning van de 747 de kist aan de grond op 3 motoren.
Een huzarenstukje en luchtvaartgeschiedenis.
Alle passagiers ongedeerd.
Dat kon van het vliegtuig niet gezegd worden.
Overal op de romp van het toestel zaten diepe krassen en zelfs de verf was afgebladerd.
Het leek wel of de luchtreus was gezandstraald.
Ook de voorruit was geheel onder handen genomen door de as en stofwolk.
De bemanning van de British Airways 747 kreeg in het Verenigd Koninkrijk een hoge onderscheiding.

De reden van uitval van de motoren en de schade aan het toestel.

De schade was veroorzaakt door de fijne deeltjes steen en stof die als het ware stukje bij beetje een laagje van de 747 afpulkte.
Echter de grootste schok kwam bij het onderzoek aan de Rolls Royce motoren boven water.
De asdeeltjes en stof en stukjes steen kwamen onder hoge temperatuur de motoren binnen als het ware ingeademd door de motoren.
Plusminus 2000 graden was de temperatuur en toen de deeltjes eenmaal in de motoren terecht waren gekomen, koelde de hele boel af en bleef alles in de motor en zette zich vast op de vitale onderdelen.
Dit was iets wat zich nog nooit in de luchtvaart had voorgedaan.
Het was dan ook een wonder dat de bemanning de 747 toch nog redelijk veilig an de grond kon zetten.

Dus de reden dat momenteel bij de stofwolken vanaf IJsland er geen risico genomen zal worden en vliegtuigen aan de grond blijven is bekend.
Safety first.

De luchtvaartmaatschappijen leiden per dag een gigantisch verlies en overal ter wereld blijven er vliegtuigen aan de grond van en naar bepaalde bestemmingen.
Met dit soort omstandigheden mag er geen risico gelopen worden en zit er niets anders op dan afwachten tot het moment dat de Natuur besluit dat de vulkaan weer mag gaan slapen.

Reacties op dit artikel
Sanne, 2010-05-10
( +1 )

Hopelijk kan ik en mijn famillie dan nog wel naar spanje in de zomervakantie!
Anoniem, 2010-05-13
( +1 )

Geen bal aan
Laura, 2010-05-29
( +1 )

Best leuk dat geef mij veel informatie voor mijn vulkanen werkstuk
Ata, 2010-12-07
( +1 )

Ik heb geneens gelezen maarik doe mijn spreekbeurt over vulkanen maar ik heb het al af
Kikikikikikiioikik, 2011-01-24
( 0 )

Bert, 2011-01-29
( 0 )

Wat een stom ****artikel.... Dit is echt totaal niet het antwoord van wat ik zocht...
Jacky lafon, 2011-01-29
( 0 )

WA IS DEES VOOR NE F*CKED UP ZEVER GAST!! DA TREKT ECHT OP NIX!! xd

GOE GEZGD BERTJJ
Bert, 2011-01-29
( +1 )

**** ******* ********** ****************** *****************************
Hoi, 2012-05-08
( +1 )

Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl