X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Wetenschap" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Real time information systems in het openbaar vervoer

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+1
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van tombee tombee Auteur op infoyo sinds
06 December 2009


Bekijk het profiel van tombee
Datum: 17-08-2010
Auteur: Tombee
Een toepassing van ICT die veelvuldig gezien wordt in het openbaar vervoer zijn de zogenaamde Real-Time-Information-System schermen. De basisinformatie op deze schermen bestaat uit het weergeven van de komende treinen, bussen of metro’s en daarnaast wanneer deze verwacht worden. Het werkt op basis van bakens die bevestigd zijn aan voertuigen en informatie geven over de locatie, Automated Vehicle Location system genaamd (Holland, 2000).

RTIS borden worden positief gewaardeerd door reizigers. (Dziekan and Kottenhoff, 2006) Hoewel effecten moeilijk te meten zijn, aangezien ze nooit totaal geïsoleerd kunnen worden van andere maatregelen als reclamecampagnes en bovendien af kunnen hangen van de modaliteit, hebben Dziekan en Kottenhoff (2006) een framework opgesteld van effecten van RTIS. Voorwaarde voor dit framework is wel dat de informatie die wordt geboden op de borden klopt. Het framework volgt in de volgende paragraaf.

Effecten van rtis

Het belangrijkste effect is dat de subjectieve ondervonden wachttijd van reizigers daalt wanneer er een RTIS scherm aanwezig is. Deze wachttijd wordt door reizigers overschat, maar meer in het geval van een halte met statische vertrektabellen. (Dziekan and Kottenhoff, 2006) Dit resultaat wordt onder meer door Holland (2000) en Vermeulen en Dziekan (2005) bevestigd. In Den Haag is op één tramlijn een proef gedaan met informatieschermen. De gepercipieerde wachttijd daalde met 1,4 minuut ten opzichte van “statische” haltes. Om een frequentieverhoging in de dienst uit te voeren die gelijk hier aan staat is 1,1 miljoen euro meer nodig dan wanneer schermen geplaatst worden. Het is dus een goedkope oplossing om mensen het idee te geven dat ze minder lang moeten wachten (Vermeulen & Dziekan, 2005). Daarnaast voelen mensen zich veiliger en zijn ze minder onzeker bij haltes die uitgerust zijn met een vorm van RTIS. Bovendien zijn ze bereid meer te betalen indien deze schermen aanwezig zijn. Ook kunnen ze door de aanwezigheid van RTIS beter plannen. Wanneer bijvoorbeeld blijkt dat het nog lang duurt voor een trein komt kunnen ze nog even iets eten of naar een winkel. Ook nemen mensen wellicht een andere trein omdat zou blijken dat deze eerder komt of wachten op een volgende trein als deze snel komt en de eerste vol zit. Mensen zijn als gevolg van RTIS meer tevreden, kiezen eerder het openbaar vervoer en het openbaar vervoer krijgt een beter imago. Volgens Holland (2000) blijkt dat RTIS deels de perceptie dat openbaar vervoer onbetrouwbaar is kan overkomen. Effecten die beschreven worden in het framework kunnen overigens vervagen naarmate de systemen langer in gebruik zijn (Dziekan & Kottenhoff, 2006) Zo kan men zich voorstellen dat er een vorm van gewenning optreed. Wanneer reizigers gewend zijn aan een nieuwe standaard die RTIS bevat kan de tevredenheid wederom dalen. Tenslotte zijn deze systemen geen verbetering van de standaard meer, maar zijn ze standaard zijn geworden en wacht men wellicht op nieuwe verbeteringen.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl