X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

• Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Wetenschap" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.

Kopie van magnetosfeer beschermt ruimtevaarders op weg naar Mars

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

21 Augustus 2008

Bekijk het profiel van rolid4you
Datum: 11-11-2008
Auteur: Rolid4you
Reizen in een ruimteschip op weg naar verre planeten is niet zonder risico omdat sterren als onze zon enorme hoeveelheden dodelijke straling van zich af werpen. Europese wetenschappers denken hiervoor een oplossing te hebben gevonden: een magnetisch schild dat een kleine versie is van de magnetosfeer rond onze Aarde.

Schild

Fans van sciencefiction televisieseries als Star Trek kunnen de momenten waarschijnlijk dromen: de levensgevaarlijke en agressieve tegenstander uit een tot nu onbekend sterrenstel is met duizelingwekkende vaart op weg naar de USS Enterprise. De bemanning onder leiding van Captain Kirk doet met uiterste precisie en in opperste concentratie de dingen waarvoor ze hier op de brug staan. Als het vijandige schip de eerste lichtgevende projectielen afvuurt op de Enterprise, schudt het ruimteschip vreselijk wanneer ze inslaan, maar houdt stand dankzij het krachtige beschermende schild dat is opgetrokken rond het ruimtevaartuig.

Magnetosfeer

Het leven op Aarde is gelukkig goed beschermd tegen het voortdurende bombardement van dodelijke straling dat de zon de ruimte in slingert. Onze planeet creëert namelijk een tweepolig magnetisch veld dat heel veel van de deeltjes en straling van de zon opvangt, zodat deze gevaren het aardoppervlak nooit bereiken. We mogen dus heel blij zijn met deze magnetosfeer, want zonder dit natuurlijke beschermende schild zou er geen leven mogelijk zijn op Aarde! De meeste deeltjes worden onder normale omstandigheden door het magnetische schild van de Aarde tegengehouden en zijn in de noordelijke en zuidelijke poolgebieden dan zichtbaar als het poollicht. Het is een prachtig lichtverschijnsel, al is maar goed dat deze schadelijke deeltjes hoog boven ons zijn blijven steken...

Kernfusie

Schilden die ruimteschepen beschermen tegen potentieel verwoestende projectielen is natuurlijk sciencefiction. Stroom opwekken door middel van kernfusie is dat voorlopig ook, al worden er wereldwijd vele miljarden euro’s besteed aan onderzoek dat deze bijzonder schone energiebron tot leven moet wekken. De uitdagingen die deze wetenschappers moeten aangaan om kernfusie onder beheerste omstandigheden te gebruiken voor het opwekken van stroom, lijken schier onoverwinnelijk. Kernfusie is namelijk alleen mogelijk in een plasma waar temperaturen heersen van vele miljoenen graden Celsius. Geen enkel materiaal houdt stand bij zulke extreem extreme temperaturen, dus moet het plasma verre van de wand worden gehouden van het vat waarin het zich bevindt. Een bijzonder krachtig magnetisch veld moet dit voor elkaar krijgen. Voor de goede orde: als kernfusie onbeheerst plaatsvindt, gebeurt er hetzelfde als in een kernfusiebom!

Factor duizend

Wetenschappers die zich bezighouden met onderzoek naar kernfusie horen dus veel af te weten van onder andere het opwekken van magnetische velden. Een samenwerkingsverband van onderzoekers uit Groot Brittannië, Zweden en Portugal heeft deze kennis aangewend om een oplossing te bedenken voor het probleem van dodelijke straling waarmee ruimtevaarders vroeg of laat te maken krijgen. De algemene opvatting was tot voor kort dat een ruimteschip een ‘magnetosfeer’ van een honderden kilometers doorsnede nodig heeft om de inzittende te beschermen. De Europese onderzoekers denken dat hiervoor een magnetisch veld nodig is van ‘slechts’ een paar honderd meter in doorsnee. Dat is dus een factor duizend minder. Ze baseren zich hierbij op ruim vijftig jaar onderzoek naar kernfusie.

Zonnepaneel

De wetenschappers denken dat met de huidige stand van de technologie een ruimteschip aan de buitenkant rondom voorzien kan worden van een elektromagnetische spoel die een ‘mini magnetosfeer’ opwekt die de ruimtevaarders beschermt tegen de dodelijke straling van de zon. Als dit waar blijkt te zijn, heeft dit verregaande consequenties. Het tijdstip van de beroemde bemande vluchten naar de Maan werden bijvoorbeeld zo gepland dat ze plaatsvonden in perioden van lage activiteit van de zon. De astronauten kregen dus weinig straling voor hun kiezen. Op een langere ruimtereis naar bijvoorbeeld de planeet Mars is dit niet meer te plannen, omdat er dan altijd wel perioden zijn van grotere zonneactiviteit. De ruimtevaarders moeten dus beschermd worden. Het magnetische schild dat de Europese onderzoekers hiervoor willen bouwen, zou slechts één tot twee kilowatt stroom per dag verbruiken als het in de paar uur van hoge zonneactiviteit aan moet staan. Die hoeveelheid stroom kan volgens hen makkelijk opgewekt worden door zonnepanelen die aan het ruimteschip zijn gemonteerd.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie